Jak przygotować projekt do druku?

Obecnie podstawą przy wszelkich projektach do druku, są projekty graficzne wykonane komputerowo. Oczywiście technika technice nie równa i do każdego projektu należy przygotować grafikę w odpowiednim formacie. Są dwa główne rodzaje grafik komputerowych: bitmapowa i wektorowa.

Grafika bitmapowa (rastrowa)

Polega ona na prezentacji obrazu za pomocą kolorowych pikseli ułożonych w pionowo-poziomej siatce wyświetlających się na monitorze komputera lub innym urządzeniu wyjściowym. Grafikę taką zapisuje się jako powszechnie znane pliki graficzne z rozszerzeniem .gif czy .jpg (rzadziej: .tif, .png lub .bmp). Istotne jest aby miała ona wysoką rozdzielczość (inaczej obraz będzie niewyraźny). Grafikę zapisaną w ten sposób, wykorzystujemy przy druku projektów wielobarwnych. Dzięki separacji, techniką sitodruku jesteśmy w stanie wykonać najbardziej skomplikowane aplikacje.

Grafika wektorowa

Jest to rodzaj grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych. Można jednak, przy odpowiednich umiejętnościach, przygotować w ten sposób dowolny obraz. Z grafiki wektorowej wykonujemy nadruki jedno i wielokolorowe.

Różnice między grafiką bitmapową a wektorową

Podstawową różnicą między grafiką bitmapową a wektorową jest skalowalność. W grafice wektorowej możemy dowolnie zmieniać wielkość obrazu bez utraty jakości. Natomiast zwiększanie rozmiarów bitmapy, wiąże się z jej rozmyciem – obraz staje się wtedy niewyraźny i nieostry. Dlatego najlepiej jest, przy większości projektów, korzystać z grafiki wektorowej. Tylko przy niektórych drukach grafika bitmapowa (i to przy odpowiednio wysokiej rozdzielczości) będzie wystarczająca. Grafika bitmapowa nie obsługuje wszystkich formatów, natomiast te które są w niej możliwe, mogą być także wykonane w grafice wektorowej.

Wektoryzacja

Jeśli posiadamy grafikę bitmapową to możemy poddać ją procesowi wektoryzacji, czyli zmiany grafiki rastrowej na wektorową. Robi się to za pomocą specjalnych programów np. Corel-Trace albo Adobe Ilustrator. Nie wystarczy jednak wrzucić pliku do programu, potrzebny jest doświadczony grafik, który wprowadzi ręczne poprawki. Im większa jest rozdzielczość grafiki bitmapowej tym łatwiej można poddać ją procesowi wektoryzacji. Przy niskiej rozdzielczości jest to natomiast bardzo trudne i nie raz trzeba tworzyć projekt praktycznie od zera.

Procesem odwrotnym do wektoryzacji jest rasteryzacja. Tutaj grafik nie jest już potrzebny gdyż wystarczy zapisać plik w wybranym formacie i proces jest zakończony.

Jakość pliku a jakość wydruku

Oczywiście na jakość wydruku wpływa wiele czynników, jednak bez odpowiedniego projektu graficznego w wysokiej rozdzielczości nie da się stworzyć dobrego wydruku. Końcowy efekt jest więc zależny od jakości pliku.

Reasumując: 

FORMAT PLIKU – PDF. ewentualnie CDR wer. 09, PSD wer. 07, PNG w ostateczności JPG

WYMIARY – Skala 1 do 1 tzn. Jeśli nadruk ma mieć wymiary 30 cm na 20 cm to plik powinien być przygotowany w tej samej wielkości.

ROZDZIELCZOŚĆ – 300 dpi